С какво трябва да разполага то в този период и кои са най-полезните за развитието му занимания
Снимка: Shutterstock
В този период – от 24 до 36 месеца, децата се нуждаят от среда, която максимално да стимулира техния растеж, но в същото време да им осигурява и необходимата самостоятелност.
Това е времето, когато те започват да играят и сами, да създават и се забавляват с креативни дейности, освен с класическите играчки и игри на открито навън.
У дома пространството трябва да е така организирано, че да им дава възможност да правят всичко това, включително да играят на игри, по-подходящи за открито. Ако бъдат предложени по алтернативен начин, пригоден за стаята например.
Основното, на което трябва да отговаря пространството, е възможност за уединяване, за креативни занимания, активни игри, релакс, хранене и безопасност.
Всичко това в различна степен работи за развитието на детето, изграждането на умения и осъзнаването му като личност.
Ето как да постигнете това.
Снимка: Shutterstock
Мястото за спане
В тази възраст детето има нужда от по-голямо легло. Но не прекалено, за да не се чувства изгубено върху него.
По-голямото легло обаче ще даде възможност на малчугана не само да спи на това място, а да го възприеме и като пространство, което може да му осигури възможност за по-тихи и успокояващи занимания.
Освен, че така осигурява добър баланс между различни видове игри у дома, това му дава увереност и стабилност, защото то приема леглото като свой спасителен остров.
Играчките
Те трябва да бъдат подредени в отворени шкафове (а не събрани накуп в големи кошове), на височината на детето, за да може то лесно да ги достига и връща на мястото им.
Хитър номер е да бъдат разпределени по вид, размер и цвят в различни кутии или панери.
По този начин се дава възможност на детето само да решава с какво, как и кога да играе.
Освен това, връщайки играчките в точния панер или кутия, то вече се учи по естествен и в същото време забавен начин на ред.
В тази възраст малчуганите имат нужда от ред, тъй като това им дава вътрешна увереност и спокойствие.
Но в началото е нужно да им покажете как да подреждат и прибират играчките, тъй като те се учат, имитирайки възрастните.
Между другото, на същия принцип може да поставите в гардеробчето му кутии за чорапи или шалчета, тоест нещо дребно, което е част от облеклото. И което детето само може да избере.
Банята
Тя също е важно за развитието на детето пространство, не само от хигиенна гледна точка.
Все още то има нужда от забавления, докато се къпе, така че това е чудесна възможност за още малко игри.
В тази възраст вече трябва и да започне да мие самостоятелно зъбите си, което най-лесно става под формата на игра – например като се състезавате заедно.
Но нещо много важно! Задължително поставете постелка на пода, която да предпазва от подхлъзване.
Дневната
Не си мислете, че детето ще стои и ще си играе тихо и само в своята стая през целия ден. Нищо подобно!
Между 24 и 36 месеца то става изключително активно и започва да търси постоянно вниманието на възрастните.
И съответно пренася част от игрите в зоната, в която родителите му прекарват най-много време.
Добре е в този период да поставите няколко кошници с играчки и игри в дневната, с които заедно може да играете.
Много подходящи са вариантите за пода, но за целта е добре да имате нещо меко – малък килим, който да направи играта по-комфортна за всички.
Заедно може да се забавлявате наистина много приятно и дори да си припомните някои позабравени и интересни игри, на които да научите малчугана.
Дневната обаче е и място за креативни занимания. Масата е идеална за създаване на най-различни творчески неща.
В този етап детето все още няма да умее да борави добре с различните предмети и материали, необходими за този тип занимания. И ще има нужда от помощта на мама или татко.
Може да експериментирате и създавате действително впечатляващи предмети, картички, украси за дома и дори измислени от вас самите играчки.
Снимка: Shutterstock
Зоната за хранене
Детето може да бъде активен участник в приготвянето на храната. Разбира се, става дума за дейности, които са безопасни за него.
То със сигурност ще се радва не само да помогне, но и да гледа и участва в приготвянето на едно ястие.
Така научава нещо полезно и в същото време има много по-голям шанс да опита дори неприятните в очите му зелени супи, ако преди това е видяло как се създават.
Вкусът на заедно приготвената храна носи емоционален заряд и има силен психологически ефект.
А масата за хранене, когато не се използва по предназначение, е идеална за рисуване (тъй като по-лесно ще я почистите).
Покажете на детето как да борави с боичките и го оставете да създаде своите първи картини.
Пространство за четене
Книгите са задължителни във всеки един етап от развитието на детето.
Само трябва да подберете такива, подходящи за съответната възраст.
Между 24 и 36 месеца детето все още не може да чете. Но това не означава, че книгите трябва да са само с илюстрации.
Може да подберете класически приказки в издания за по-малки деца, при които илюстрациите са повече от текста.
Когато вечер или през деня му ги четете, то ще разгръща заедно с вас страниците и ще запомня кой текст на кои картинки съответства.
След това само ще опита да „чете“ книгата в своето кътче.
Такова кътче може да бъде леглото му, но е добре да има още едно пространство, специално направено за подобен тип усамотяване.
Дали ще бъде детска палатка в единия ъгъл или просто струпани на пода меки възглавнички, това зависи и от големината на стаята му. Но такова място трябва да има.
Чрез „самостоятелното“ четене или слушането на текста, докато му четете, детето може да преживява историята, да се потопи в нея, да се разпознае в някой от героите и най-вече това да му помогне да разбере света наоколо по-добре.
Практически житейски игри
Наричат ги още ролеви игри. В детската градина много често децата играят по този начин.
Става дума за игри, имитиращи реалния живот. Децата обичат да наблюдават, имитират и възпроизвеждат онова, което виждат.
Те харесват игри, които включват метене, пране, готвене, чистене, сушене на дрехи.
Могат да правят това с играчки, а може да им позволите да вземат и реално участие в някои дейности, подходящи за тази възраст – например да забършат праха от шкафовете или да закачат с щипки на по-ниско въженце дрехите от пералнята.
Словесни игри
Около втората си годинка децата започват да говорят активно.
Не е полезно да продължавате да общувате с тях като с бебета или да им говорите на бебешки език. По принцип бебешкият език не е полезен дори и в бебешка възраст.
Сега обаче е моментът да започнете да ги учите на стихчета и песнички. Това им харесва и освен това им помага да запомнят по-лесно думите, изразите, да тренират паметта си и да обогатяват речника си.
Когато направят грешка, не ги поправяйте остро и не обяснявайте, че са сгрешили, защото това може да стопира желанието им да учат и да създаде несигурност в тях.
Вместо това повторете още веднъж стихчето или песничката, използвайки правилната дума вместо сгрешената.
И придружавайте всичко с много движения и жестове, защото това много забавлява малчуганите, но им помага и да разберат по-лесно смисъла.
По материали от Bebuu
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари